4 de octubre de 2016

EJERCICIOS VERBOS AUXILIARES

Buenos días, buenas tardes a tod@s!

En esta ocasión vamos a repasar los Verbos auxiliares para no olvidar su uso y  la estructura que requiere al formar una oración. Para que no se compliquen mucho vamos a practicar los siguientes verbos en estos ejercicios: Kan (poder), Vill (querer),  Måste (tener que), Behöver (necesitar), Brukar (tener el hábito de... / soler) y  Får (Tener permiso para...). En algunos de los ejercicios van aparecer la negación Inte.


EJERCICIOS:

I.- Cambien las oraciones de abajo agregando el verbo auxiliar que aparece entre paréntesis.

EJ: Sara spelar flöjt.  (KAN) = Sara kan spela flöjt.

1.- Jag studerar svenska. (VILL)  = ___________________________________________

2.- Vi kommer försent. (FÅR INTE) = ___________________________________________

3.- Martin vaknar tidigt. (BEHÖVER INTE) = ___________________________________________

4.- Talar du svenska? (KAN) = ___________________________________________

5.- Nu somnar jag. (MÅSTE) = ___________________________________________

6.- Jag jobbar på lördagar. (BRUKAR) = ___________________________________________



II.-  Completar las oraciones con algunos de los siguientes verbos auxiliares: behöver, brukar, kan, måste y vill. 

7.- En lärare _________________ alltid komma i tid till lektionen.

8.- _________________ du hjälpa mig med en säk?

9.- I morgon __________________ jag vakna klockan sju.

10.-  Varför ___________________ du inte komma hem till mig ikväll?

11.- Hur ofta  ______________ du gå på teater?




Soluciones

1.- Jag vill studera svenska.
2.- Vi får inte komma försent.
3.- Martin behöver inte vakna tidigt.
4.- Kan du tala svenska?
5.- Nu måste jag somna.
6.- Jag brukar jobba på lördagar.
7.- Brukar / måste / behöver
8.- Kan / vill 
9.- Måste
10.- Kan / vill
11.- Brukar

0 comments:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...